Dag van de diversiteit
https://www.hetkompasonline.nl/nieuws/algemeen/201403/de-weerklank-viert-dag-van-diversiteit-met-inspirerende-activ
Westmaas - Op woensdag 2 oktober stond basisschool De Weerklank in Westmaas volledig in het teken van de Dag van Diversiteit. De school besteedde op deze dag aandacht aan twee belangrijke thema’s: gezinnen met een migratieachtergrond en gezinnen die te maken hebben met schulden. Door middel van verschillende activiteiten en gastsprekers werd de bewustwording van deze onderwerpen vergroot, met als doel een cultuur van respect en solidariteit onder de leerlingen te bevorderen.
Voor de jongste leerlingen van groep 1/2 kwam een vertegenwoordiger van de Voedselbank langs. Zij vertelde over het belangrijke werk van de Voedselbank en hoe zij gezinnen in nood ondersteunen. De kinderen luisterden aandachtig en stelden veel vragen, waardoor het gesprek al snel interactief werd.
Groep 3/4 bracht een bezoek aan basisschool Het Uitzicht in Maasdam, waar zij meer leerden over verschillende culturele achtergronden. Deze school ontvangt leerlingen uit het asielzoekerscentrum (AZC) in ’s-Gravendeel, wat een unieke kans bood voor de kinderen van De Weerklank om inzicht te krijgen in de verhalen van leeftijdsgenoten die om diverse redenen hun thuisland hebben moeten verlaten.
Voor de hogere groepen (5/6 en 7/8) waren er twee gastsprekers: een medewerker van de Voedselbank en een vertegenwoordiger van het AZC in ’s-Gravendeel. Zij spraken over de uitdagingen waarmee vluchtelingen te maken krijgen en over de procedures rond asielaanvragen. Deze gesprekken brachten belangrijke thema’s als armoede en vluchtelingenproblematiek dichter bij de leerlingen.
Naast de leerzame gesprekken en activiteiten werd er schoolbreed een inzamelactie georganiseerd voor de Voedselbank. Van maandag 30 september tot en met woensdag 2 oktober konden ouders en kinderen producten doneren die de Voedselbank goed kan gebruiken. De betrokkenheid van de leerlingen en ouders was hartverwarmend, en de inzameling werd een groot succes.