fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Visie op identiteit

Voorleven 

Vanuit onze christelijke identiteit willen we leerlingen in aanraking brengen met het geloof in Jezus Christus en de betekenis van geloven voor het leven. We willen ze kennis meegeven over de Bijbel en het christendom. Dit doen we door verhalen uit de Bijbel te vertellen, liedjes te zingen en samen te werken met de kerk. We vinden het belangrijk de kerk met de leerlingen te bezoeken d.m.v. een scholendienst of rondleiding en de dominee onder andere bij vieringen op school een rol te geven.
Naast dat we dagelijks de dag starten en eindigen met een gebed, hebben we ook levensbeschouwing op het rooster staan. Hiervoor gebruiken we de methode Kind op Maandag. 

Beleven

We vinden het belangrijk om leerlingen ook mee te geven dat er andere levensovertuigingen zijn en besteden aandacht aan wereldgodsdiensten. De manier waarop we hier planmatig aandacht aan geven, staat beschreven in ons burgerschapsplan.

Inleven

Op CBS de Weerklank vinden we het belangrijk om leerlingen te leren zich in te leven in andere overtuigingen dan die zij zelf hebben. En leren wij onze leerlingen om andere opvattingen te respecteren. Gericht aandacht geven aan (christelijke) normen en waarden staat bij ons centraal. Het zijn belangrijke pijlers in de ontwikkeling van een eigen identiteit. Wie ben ik, waar sta ik voor en wat wil ik graag uitdragen zijn vragen die we niet alleen onszelf stellen, maar waar we ook aandacht aan geven bij leerlingen in hun zoektocht naar wie ze zijn.

We spelen in op kansen die in de klas ontstaan om een dieper gesprek te voeren over verschillende overtuigingen en levenshoudingen.

Samenleven

Wij geloven als school dat we als mens niet individueel op de wereld zijn gezet, maar als onderdeel van een samenleving. We hebben onze naasten lief, zoals we onszelf lief hebben. We leren leerlingen om ook iets te betekenen voor anderen dichtbij en ver weg. Het vullen van de voedselkast om de hoek, het brengen van kerststukjes aan eenzame ouderen, maar ook het ophalen van geld voor zendingswerk elders in de wereld zijn voorbeelden van de wijze waarop we leerlingen leren zorg te dragen voor een ander.