fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Visie op professionaliteit

De professionele schoolcultuur op De Weerklank

Bij De Weerklank staat het leren van de professional centraal. Doordat wij continu bezig zijn met leren en verbeteren, zorgen wij ervoor dat we onze leerlingen beter laten leren en verhogen we de kwaliteit van ons onderwijs. Dit vindt plaats in de leerteams. Het proces om onze school te transformeren naar een Professionele LeerGemeenschap (PLG) is in gang gezet in het schooljaar 2024-2025. Deze visie is leidend in onze weg naar een PLG.

Basiswaarden 

Het team van De Weerklank streeft naar een continu proces van verbetering, zodat we onze leerlingen het best mogelijke onderwijs kunnen bieden. Om hier naartoe te werken, gaan we er vanuit dat leerkrachten zich committeren aan het proces om een PLG te worden, welke is beschreven in ons plan van aanpak. Een aantal belangrijke uitgangspunten hierbij zijn: 

  • Wij maken evidence-informed beslissingen, waarbij we continu kijken naar wat werkt voor onze kinderen en onze aanpak blijven verbeteren.
  • We werken als team, waarin samenwerking en samen leren centraal staan
  • We nemen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van al onze leerlingen en de school.

Het proces van continue verbetering 

De ontwikkeling naar een PLG is een proces van continue verbetering, gebaseerd op drie hoofdlijnen en vier bouwstenen (DuFour, et al 2018): 

Hoofdlijnen

  1. Focus op het leren van de leerlingen
  2. Cultuur van samenwerking en collectieve verantwoordelijkheid
  3. Gerichtheid op het volgen (en uiteindelijk de resultaten) van leerlingen, zodat we tijdig kunnen bijsturen

Pijlers/bouwstenen

  1. Gedeelde missie (doel)
  2. Visie (duidelijke richting) 
  3. Normen en waarden (gezamenlijk commitment)
  4. Doelen (indicatoren, tijdlijnen, streefdoelen)