fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Groep 5/6

Klik op het pijltje rechts om de inhoud te lezen.

Van wie krijgt de groep les:
gehele week (-do.mi.)

dhr. M. van Bussel (meester Mauro)
donderdagmiddag
mevr. L. Jonkman (juf Linda)


Elke vrijdag krijgen de ouders via de mail een weekbrief. Hierin staat alle informatie over de komende week: huiswerk en activiteiten die plaatsvinden. Als u tussendoor nog vragen heeft: kom langs, u bent altijd van harte welkom!  Mocht er op dat moment even geen tijd zijn om te praten, dan maken we een afspraak voor later in de week.

Met vriendelijke groet,
meester Mauro.

Methoden 

Voor technisch lezen maken we gebruik van de methode Estafette 3. 
Met behulp van deze methode ontstaat er een betere samenhang tussen technisch en begrijpend lezen en de zodat de leerlingresultaten zich positief blijven ontwikkelen in groep 5/6.
Voor begrijpend en studerend lezen maken we ook gebruik van de methode Nieuwsbegrip XL. Deze methode gebruikt bij de lessen wekelijks actuele onderwerpen. We maken bij deze leesvorm ook gebruik van Blits (groep 6) en Informatieverwerking (groep 5 en 6). 

We maken met rekenen/wiskunde in groep 6/7 gebruik van de vernieuwde methode Pluspunt 4. Het vlot en vaardig kunnen uitrekenen van kale sommen is een belangrijk onderdeel van de leerstof. Het gaat daarnaast ook om het kunnen toepassen van deze kennis in allerlei dagelijkse situaties. Functionele gecijferdheid is het belangrijkste doel van ons rekenonderwijs.
Tijdens de rekenlessen wordt in groep 3 aandacht besteed aan getallen en bewerkingen en aan meten en meetkunde. In de bovenbouw komen de domeinen breuken, kommagetallen, verhoudingen, procenten en verbanden erbij.

Tijdens Taal en spelling maken we gebruik van de methodes Staal2. Tijdens de taallessen is er aandacht voor taalbeschouwing, woordenschat, luisteren en spreken. De spellingslessen besteden aandacht aan spelling van de onveranderlijke woorden en de werkwoorden. Ook komt de grammatica terug in de spellingslessen. Staal2 is een nieuwe methode die we dit jaar voor het eerst mogen gebruiken.

In groep 6/7 wordt gewerkt met een weektaak. Hierin worden de kinderen uitgedaagd om zich op hun eigen niveau uit te dagen en te verdiepen. Ook wordt hiermee het werktempo gestimuleerd. De weektaak wordt op school gemaakt als de leerlingen klaar zijn met hun werk, maar kan bij onvoldoende werk meegegeven worden naar huis.

Wereldoriëntatie wordt aangeboden met de methode Naut Meander Brandaan2. Ook tijdens deze lessen maken we veel gebruik van het digibord en de chromebooks. 

Tijdens Engels wordt gebruik gemaakt van de methode 'Take it easy'. 

Onze dagopening begint altijd met een gebed of gedicht. Daarna praten we over de Bijbelverhalen en over wat er gebeurt in de wereld, ook dicht bij huis. Zo kunnen we aansluiten bij de actualiteit en bij wat er leeft bij de leerlingen. 

De morgens zijn verder meestal gevuld met de hoofdvakken: rekenen, spelling, taal en lezen.  
's Middags komen meestal de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, handvaardigheid tekenen, Engels aan bod. 
Groep 5/6 heeft op dinsdagmorgen gymnastiek van onze vakleerkracht gymnastiek vanuit RegieKr8.
Op donderdagmorgen heeft de groep een gymles van meester Mauro. 
Op vrijdagheeft de groep muziekles van een muziekdocent van de muziekschool Hoeksche Waard.

In groep 6 krijgen de leerlingen meer huiswerk, zowel leerwerk als maakwerk. Hierdoor worden ze langzaam voorbereid op het voortgezet onderwijs (daar krijg je elke dag veel huiswerk). Een agenda zou handig zijn.
In groep 5 gaan we een beginnetje maken met huiswerk, vooral leertaken staan hier centraal.
Verder krijgt groep 5/6 ook te maken met het uitvoeren van een boekpromotie en een spreekbeurt.