Groep 7/8
Klik op het pijltje rechts om de inhoud te lezen.
In groep 7/8 worden de leerlingen voorbereid op het voortgezet onderwijs.
Het is belangrijk te ontdekken welke vorm van voortgezet onderwijs het best bij de leerling past na de basisschool. Wij maken hierbij gebruik van methode gebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen (Cito). In februari doen de leerlingen van groep 8 mee aan de doorstroom toets voor het basisonderwijs (de IEP-toets).
De leerlingen van groep 7 krijgen aan het einde van het schooljaar een voorlopig schooladvies. Dan weten de kinderen alvast welke richting ze op kunnen kijken. Denk aan scholenbezoek.
Aan het begin van groep 7/8 spreken we met iedere leerling af wat ze in het jaar willen leren, met wie en hoe. Tevens geven de leerlingen hierbij aan wat ze hiervoor nodig hebben.
We differentiëren in de groep op verschillende manieren. Kinderen krijgen instructie, verwerkingsopdrachten en huiswerk.
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen zich ontwikkelen tot zelfstandige en sociaal vaardige en weerbare mensen. In onze groep leren kinderen met hoofd, hart en handen. Voorwaarde voor leren is echter welbevinden veiligheid. We hopen dat alle kinderen met veel plezier hun schooljaar doorbrengen in groep 7/8.
Lesinvulling
Alle dagen krijgt groep 7/8 les van meester Mitch Klijn.
Op dinsdag krijgt de groep gymnastiek van een vakdocent gymnastiek vanuit RegieKr8.
Op donderdagmiddag krijgt de groep gymnastiek van meester Mitch Klijn.
Om de week krijgen de groepen op vrijdagmorgen een muziekles van een docent van de muziekschool Hoeksche Waard vanuit het stimuleringsproject ‘Meer muziek in de school’.
Deze lessen duren per les 30/45 minuten (15 lessen op jaarbasis).
Met vriendelijke groet,
meester Mitch Klijn.
Methoden
Voor technisch lezen maken we gebruik van de methode Estafette 3.
Met behulp van deze methode ontstaat er een betere samenhang tussen technisch en begrijpend lezen zodat de leerlingresultaten zich positief blijven ontwikkelen in groep 7.
In groep 8 ligt de nadruk op het begrijpend lezen en zullen we dus geen Estafette doen.
Tijdens begrijpend lezen gebruiken we de methode Nieuwsbegrip XL. Deze methode gebruikt bij de lessen actuele onderwerpen. Daarnaast maken we bij deze leesvorm gebruik van Blits en Informatieverwerking.
Groep 7/8 maakt tijdens rekenen/wiskunde gebruik van de methode Pluspunt, versie 4.
Deze methode omvat de volgende domeinen:
Getallen en bewerkingen
Breuken, kommagetallen, verhoudingen en procenten
Meten en meetkunde
Verbanden
Vanaf groep 6 bereidt Pluspunt de kinderen voor op het behalen van doelen op Fundamenteel; 1F, of streefniveau; 1S.
Er zijn 3 evaluatiemomenten: de peilingsles, de bloktoets inclusief de tempotoets en de halfjaarlijkse toets (de supertoets).
Tijdens Taal en Spelling maken we gebruik van de methodes Staal2. Tijdens de taallessen is er aandacht voor taalbeschouwing, woordenschat, luisteren en spreken. De spellinglessen besteden aandacht aan spelling van de onveranderlijke woorden en de werkwoorden. Ook komt de grammatica terug in de spellinglessen. Staal2 is een nieuwe methode die we dit jaar voor het eerst mogen gebruiken.
Wereldoriëntatie wordt aangeboden met de methode Naut Meander Brandaan2. Ook tijdens deze lessen maken we veel gebruik van het digibord en de chromebooks.
Tijdens Engels wordt gebruik gemaakt van de methode 'Take it easy'.
Huiswerk
De kinderen krijgen minimaal 2 x per week huiswerk. Dit kan leer of maakwerk zijn. Groep 7/8 krijgt wekelijks huiswerk: rekenen of spelling en huiswerk van informatieverwerking. In groep 8 maken de leerlingen een werkstuk.
Elke vrijdag krijgen de ouders via parro een weekbrief. Hierin staat alle informatie over de komende week: huiswerk en activiteiten die plaatsvinden. Als u tussendoor nog vragen heeft: kom langs, u bent altijd van harte welkom!